Bitter never sweet

Röra på sig under graviditeten

En av de lyckligaste tiderna för många kvinnor är under graviditeten. För att känna sig frisk och kry under de nio månaderna gäller det att du håller dig i rörelse på ett sätt eller ett annat. 

Motion under graviditeten är viktigt, trots de gamla myterna om att gravida ska vila och ta det lugnt. Du riskerar mer komplikationer och onödig viktuppgång om du bara sitter i soffan i flera månader. Så länge din barnmorska anser att graviditeten går bra och du känner dig smärtfri, borde du planera in aktiviteter under veckorna. Det är klart att du ska dra ned på tempot. Efter några månader är det inte så kul att jogga längre och foglossningar kan göra det svårt att gå. Vid sådana tillfällen är det perfekt att simma. Du kan röra dig fritt i vattnet och magen känns inte längre i vägen. På Graviditetskollen kan du köpa en baddräkt som sitter skönt och håller magen på plats. Med den i träningsväskan kan du passa på att simma några kvällar i veckan. Se om du hittar några kompisar som är i samma sits så får du sällskap. Eller så anmäler du dig till vattengympa för gravida och lär känna kvinnor som du säker kommer att möta på framtida dagis!

Det är inte bara ditt humör och umgänge som blir lättare av motion. Du förbereder också kroppen på den ökade vikten som kommer med barnet och stärker musklerna inför förlossningen. Undvik stretchövningar senare i graviditeten eftersom dina ligament blir mjukare och du riskerar att sträcka något ut led. Du får gärna styrketräna under hela graviditeten men använd lättare vikter än du är van vid och sluta så fort något börja ömma. Magmusklerna tränar du hellre efter än före förlossningen eftersom de ändras så mycket under dessa månader.