Bitter never sweet

Tips för bekvämare träningspass

Ett träningspass ska väl aldrig vara bekvämt, tänker du kanske? Men nu pratar vi inte om ansträngningen utan om dina kläder. Du ska så klart svettas och känna musklerna bli trötta efter ett pass, men ett träningspass ska inte förstöras på grund av att någonting skaver eller klämmer. 

Rätt bh

En sporttopp är att föredra när du ska springa eller hoppas, den sätter tryck mot brösten och håller dem på plats. Men likaväl finns det många bh som fungerar utmärkt som stöd under hårda styrkepass och långpromenader. En bh som passar är en bh som du knappt märker att du har på dig. Lägg ned lite tid och pengar på att hitta rätt storlek och kupa.

Rätt storlek

Du skulle nog bli förvånad över hur många personer som köper fel storlek på sina träningskläder. I provrummet blir du lätt lurad av stretchiga plagg och köper en mindre storlek. När du sedan börjar röra dig kan de skära in i grenen eller hasa ned på höften samt klämma åt och lämna röda märken i midjan och där sömmarna är. Var inte rädd för att hoppa och stretcha lite i provrummet när du testar gymkläder.

Flera lager

I början av ett träningspass är kroppen stel och nedkyld, två saker du inte vill när du tränar. Ta på några extra lager kläder som du kan ta av efter uppvärmningen. Du vill vara varm i början av träningspasset likväl som i slutet.  Om det är vinter och du ska träna utomhus är det ännu viktigare att du bär flera lager. Ull närmast huden, sedan underställ eller funktionsmaterial. Ett lager fleece om det är riktigt kallt och sedan en vind- och vattentät jacka och byxor som ytterkläder.